Hiermee moet je rekening houden bij een nieuwe tattoo + GRATIS handige checklist voor naverzorging

In oktober 2019 liet ik eindelijk mijn eerste tattoo zetten. Ik wist al heel lang wat ik wilde. Het is dus zeker geen overhaaste beslissing geweest, ik loop er immers de rest van mijn leven mee rond. Gelukkig maar, want ik vind ‘m prachtig. Nu de tattoo artiesten weer aan de slag zijn, was het tijd voor nummer twee. Vandaag vertel ik daarom waarmee je rekening moet houden bij een nieuwe tattoo. Plus: je kan een handige checklist helemaal GRATIS downloaden, zodat je bij de naverzorging niets over het hoofd ziet.

1. Doe je research

Je hebt een geweldige tattoo voor ogen? Bedenk dan even of je over enkele jaren nog steeds zo enthousiast zal zijn over het ontwerp. Het idee om een tattoo van mijn hond te laten zetten, daarmee liep ik al jaren rond in mijn hoofd. Zo’n zes jaar om precies te zijn (I kid you not). Als je al een tatoo artiest hebt, kan je met hem/haar in gesprek gaan. Wedden dat die je verrast met toffe en frisse ideeën? Zo leerde ik het account van Mr. K kennen, waar ik dan ook mijn inspiratie haalde voor het uiteindelijke ontwerp.

2. Bereid de dag zelf voor

Afhankelijk van je design, kan de klus al snel enkele uren duren. Mijn eerste tattoo duurde zo maar even een uur of vijf. Alvorens ik naar mijn afspraak vertrek, eet ik dus een stevige maaltijd. Dan ben ik rustiger en kan ik langer blijven zitten zonder pauze. Ik vind het alvast een hele prestatie van mezelf dat ik me niet flauw voelde de eerste keer! Ik ben namelijk gevoelig voor zaken zoals bloedprikken en reactieve hypoglycemie. Mocht je je flauw voelen, vraag je tattoo artiest dan even om een pauze.

Bij mijn eerste tattoo wilde ik er graag iemand bij hebben als buddy dus ik bracht vriendlief mee. In de huidige omstandigheden is dit echter niet meer toegestaan. Hieronder lijst ik nog kort enkele don’ts op:

  • Don’t do drugs! For obvious reasons.
  • Nee, ook geen alcohol. Dat heeft effect op de bloedstolling tijdens het tatoeëren.
  • Pijnstillers verdunnen vaak het bloed en zijn dus ook een no-go. Denk maar aan ibuprofen en aspirine.
  • Scheer je huid niet zelf van tevoren, laat dat over aan je tattoo artiest op de dag zelf.

3. Verzorg je tattoo ten slotte goed

Als je van je tattoo wilt genieten, moet je deze goed verzorgen. Ik pols altijd bij mijn eigen tattoo artiest wat betreft de naverzorging. Die weet immers het best hoe je zijn kunstwerkjes optimaal verzorgt. Dit zijn wel enkele algemene tips die altijd gelden:

  • Laat je tattoo niet uitdrogen: zo geneest het sneller en krijg je minder korstjes. Maar opgelet, smeer de zalf niet te dik zodat je tattoo kan blijven ademen.
  • Maak je tattoo regelmatig schoon met een neutrale zeep, of eventueel een speciale tattoozeep. Zo vermijd je bacteriën en droogt het bloed en wondvocht niet op tot vervelende korstjes. Raak je tattoo dus pas aan nadat je je handen gewassen hebt.
  • Ga niet meteen zwemmen, chloor is immers de vijand van je nieuwe tattoo. Douche niet te lang of te warm en gebruik steeds een schone handdoek.
  • Vermijd zweet en vuil in je wond en voorkom zo een ontsteking. Wees extra voorzichtig wanneer je sport en maak je tattoo na de training meteen weer schoon.
  • Blijf weg van sterke zon. Geniet van het zonnetje dat nu in het land is, maar bescherm je tattoo. Terwijl je tattoo genezende is, smeer je beter nog geen zonnecrème. Draag een T-shirt met lange mouwen in de plaats.
  • Blijf van je tattoo af, ook als het jeukt. Korstjes eraf krabben kan niet alleen het resultaat van je tattoo verpesten, maar kan ook leiden tot een ontsteking. Dit wil je dus absoluut niet doen.

De tips & tricks uit de GRATIS tattoo checklist van Teinte Folie garandeert een optimale genezing van je tattoo. Download ‘m snel en eenvoudig via bovenstaande link. Bij twijfel dien je altijd je tattoo artiest te raadplegen.

Wanneer je twijfelt of je zorgen maakt, neem contact op met je tattoo artiest. Die kan je sowieso het beste advies geven, op maat van jouw tattoo. Heb je graag een handig overzichtje bij de hand voor de juiste naverzorging? Deze tattoo checklist kan je GRATIS downloaden en op je badkamerkastje kleven. Zo kan je je nieuwe tattoo correct verzorgen voor een optimaal resultaat!

Plaats een reactie